persbericht: Invictus Games Den Haag naar 16-22 april 2022

7 april 2021 – De al twee keer uitgestelde Invictus Games Den Haag 2020, gepresenteerd door Jaguar Land Rover, worden gehouden van 16 tot en met 22 april 2022. Dit is door de Invictus Games Foundation en het Nederlandse organisatiecomité besloten, in goed overleg met de gemeente Den Haag, de teams en de partners.

Vijfde editie in Den Haag
De Invictus Games is een internationaal sportevenement voor fysiek en mentaal gewonde militairen. De Games gebruikt de kracht van sport om herstel te stimuleren, revalidatie te ondersteunen en breder begrip en respect te genereren voor hen die hun land dienen of gediend hebben. In de plannen staat altijd de veiligheid en het welzijn van deelnemers en hun Friends & Family voorop. Sinds de inaugurele Invictus Games in 2014 in Londen, zijn de volgende Invictus Games gehouden in Orlando (2016), Toronto (2017) en Sydney (2018).

De vijfde Invictus Games wordt dus van 16-22 april 2022 in Den Haag gehouden met meer dan 500 deelnemers uit 20 landen die deelnemen aan een multi sport evenement met tien adaptieve sporten. The Duke of Sussex is beschermheer en initiatiefnemer van de Invictus Games en de Invictus Games Foundation.

Wouter Bakker, Teamcaptain van het Nederlands Invictus Games team: ‘Wij kijken er naar uit om in 2022 de spelen te mogen beleven zoals ze bedoeld zijn: met vrienden & familie en met de steun van het publiek vanaf de tribunes. Wij blijven tot die tijd ons best doen om fit en voorbereid te zijn, wij blijven bewegen en houden de spirit van de Invictus Games vast. We kijken er naar uit om in april 2022 alle deelnemers en toeschouwers in goede gezondheid te zien in Den Haag.’

Mart de Kruif, voorzitter van de Invictus Games Den Haag 2020, zei: “We streven er nog steeds naar om veilige, verrassende en impactvolle Games te leveren. Het ziet ernaar uit dat dit in 2022 mogelijk moet zijn. Het was natuurlijk een grote teleurstelling dat de Invictus Games wederom niet konden plaatsvinden, maar ook begrijpelijk in de huidige situatie. We kijken er nog steeds naar uit om de Games in 2022 te organiseren. Al het harde werk en de inspanningen van de organisatie en onze partners zijn heel waardevol en vormen een goede basis voor nog een mooier evenement in 2022. Als organisatie willen wij ook onze onoverwinnelijkheid en de Invictus Spirit tonen. Nu we een datum hebben waarop we ons kunnen concentreren, kunnen wij en de deelnemers nieuwe doelen stellen. De Invictus familie zal in Den Haag zijn kracht aan de wereld tonen in 2022.”

Hartverwarmende ondersteuning
Dankzij de hartverwarmende steun van de partners en leveranciers kan het organisatiecomité het herstel van fysiek en mentaal gewonden militairen en veteranen blijven ondersteunen. De hele Invictus Family is zeer dankbaar voor de voortdurende steun van alle betrokkenen bij het organiseren van de Invictus Games Den Haag 2020. De sponsors en partners hoefden niet lang na te denken over een mogelijke doorstart en hebben hun steun verlengd.

Conny Wenting, CEO van de Invictus Games Den Haag 2020, zei: “Met dank aan vele betrokkenen is het gelukt om in 2022 een nieuwe datum te vinden. De gemeente Den Haag verwelkomt ons hartelijk in het Zuiderpark, te midden van de drukke agenda met andere uitgestelde evenementen. Wij zijn dankbaar voor de steun van onze founding, presenting partner en alle sponsoren, dit geeft ons de motivatie en veel vertrouwen dat we zelfs onder de huidige omstandigheden in 2022 een evenement met een enorme impact en uitstraling kunnen realiseren.”